دانستنی‌هایی درباره برف | راز زیبایی دانه‌های برف چیست؟
  • کد مطالب: ۱۰۱۴۱۲
  • /
  • ۱۳ آذر‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۴

دانستنی‌هایی درباره برف | راز زیبایی دانه‌های برف چیست؟

دیدن دانه‌های سپیدی که مثل هدیه‌های کوچک از آسمان می‌بارند و روی زمین جمع می‌شوند، یکی از لذت‌بخش‌ترین اتفاقات فصل زمستان است.

ریحانه صادقی - دیدن دانه‌های سپیدی که مثل هدیه‌های کوچک از آسمان می‌بارند و روی زمین جمع می‌شوند، یکی از لذت‌بخش‌ترین اتفاقات فصل زمستان است، اما آیا می‌دانستید که از این دانه‌های برف خیلی چیزها می‌توانیم بیاموزیم؟

دانه‌های برف در واقع توپک‌هایی از جنس کریستال برفی هستند. وقتی برف می‌بارد، گاهی ممکن است صدها یا حتی هزاران کریستال برفی در مسیر رسیدن به زمین به هم برخورد کنند و به هم بچسبند.

دانه‌های برف شکل‌های متنوعی دارند و جالب است بدانید که هیچ دو دانه‌ی برفی در جهان به یک شکل نیستند. با این حال، همه‌ی دانه‌های برف جهان یک ویژگی ظاهری مشترک دارند: همه‌ی آن‌ها شش‌ضلعی‌هایی متقارن‌اند.

زندگی دانه‌های برف از شکل‌گیری یک صفحه‌ی کریستالی شش‌ضلعی شروع می‌شود. این شش‌ضلعی کوچولوی یخی در مسیر رسیدنش از آسمان به سطح زمین رشد می‌کند و از هر گوشه‌‌اش یک بازوی کریستالی دیگر به وجود می‌آید.

جنس دانه‌های برف از آب است. خب، چه اتفاقی می‌افتد که آب به جای باریدن به شکل باران به برف تبدیل می‌شود؟ در هوای ‌ خیلی سرد، بخار آب موجود در هوا یخ می‌بندد و به شکل کریستال‌های جامدی در می‌آید که به سمت زمین سقوط می‌کنند.

دلیل شکل‌های متفاوت دانه‌های برفی هم این است که این کریستال‌های کوچولو همین‌طور که در میان ابرها می‌چرخند و به این طرف و آن طرف می‌روند، در دماها و رطوبت‌های متفاوتی قرار می‌گیرند که سبب می‌شوند بازوهایشان به شکل‌های متنوعی رشد کنند.

پس، شکل هر دانه‌ی برف حاصل سفر منحصربه‌فرد آن در دل ابرهاست.


childhoodbynature.com

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.